Friday, November 16, 2012

Velkommen til min blogg



Velkommen til Cøliakibarn!

Det er nå halvannet år siden vår datter på ni år ble diagnostisert med cøliaki. For oss har dette ført til en del endringer i hverdagen, både helsemessig og praktisk.

Jeg ønsker å dele av erfaringene våre, og gjerne få tilbakemeldinger og tips fra andre med cøliaki. Nå er det stadig flere som diagnostiseres med cøliaki eller selv opplever å få et bedre liv på selvstartet diett, så det er mange gode og dårlige erfaringer å hente ”der ute”.

I Norge er det nå ca. 20.000 som er diagnostisert med cøliaki, men legestanden estimerer at det virkelige tallet på cøliakere ligger rundt 50.000. Det betyr at mange lever med ubehag, slapphet eller smerter uten å vite hvorfor. Langtidsvirkningene av dette kan være mange, noe jeg skal komme inn på i senere innlegg.

En del mennesker begynner selv på glutenfri diett. Noen har fått beskjed om å gjøre dette fra uopplyste leger (det har vi selv erfart!) – noe som vil føre til vansker med å få en diagnose senere, siden alle tester og biopsi må tas på glutendiett. Andre erfarer at mindre gluten betyr bedre helse og bedret livskvalitet, og kutter etter hvert ut gluten helt. Slik sett er det vanskelig å vite per i dag hvor mange som i realiteten lever på glutenfri diett, men legestanden regner med at 1 – 2 % av befolkningen har cøliaki.

Vi er med andre ord mange som erfarer å ha cøliaki eller leve med cøliakere, og det bør være mye vi kan lære av hverandre. Jeg skal i denne bloggen dele av våre feiltrinn og erfaringer, positive eller vanskelige situasjoner, tips og frustrasjoner.

Velkommen til Cøliakibarn!

Jeg har plassert min blogg i <a href="http://bloggurat.net/kart/registrere/2010/droebak">Drøbak</a> på <a href="http://bloggurat.net/kart/">norske bloggkart</a>!

No comments:

Post a Comment