Sunday, November 18, 2012

VAR DET HJERTEFEIL?

Vi var hos legen på et tidspunkt for å forhøre oss om magesmertene. Legen kunne konstatere at det rumlet en del, men fant ikke grunn til videre undersøkelser den gangen. Imidlertid fant legen systolisk bilyd på hjertet. Det er ikke uvanlig å ha bilyder på hjertet, og som regel er det ikke noe helsemessig galt med hjertet av den grunn. Men siden vår datter hadde både systolisk bilyd og brå endringer i energinivå, ble hun sendt til undersøkelse på Ahus.

Jeg må innrømme at jeg ble redd for at legene skulle finne at noe var galt. Samtidig forsøkte jeg å roe meg ned med at hjertesykdommer har høy prestisje innen legevitenskapen, og dermed høy prioritering og faglig dyktighet tilgjengelig.

Vi fikk raskt time og ble godt tatt i mot. Det var en spennende opplevelse for en seksåring å være på et stort sykehus med sykepleiere og leger og diverse apparater. Alt som ble gjort ble forklart for barnet. Det var hun som skulle forstå hva som skulle gjøres med henne og hvorfor, og jeg som mor var imponert over at det ikke ble snakket over hodet på henne.

Ultralyden viste heldigvis at det ikke var noe galt på selve hjertet. Den systoliske bilyden var og er der fortsatt, men den har ingen innvirkning på helsen. Det er heller ingen fare for at noe skal kunne utvikle seg grunnet dette.

Det var en stor lettelse å få vite at alt var i orden. Samtidig begynte vi å bli mer bevisste på at ikke alt var helt som det skulle med vår datter. Men ennå skulle det ta et år før de neste testene ble påbegynt.

No comments:

Post a Comment